Początek – Octave

Octave (jak Matlab) jest programem wielookienkowym (np. każde okno ma swój pasek narzędziowy itd).
Zasady poruszania się po oknach +- jak w Windows.
Potrzebne będą zawsze dwa okna: EDITOR i COMMAND WINDOW (pozostałe do wyboru).
Dodatkowo polecam jeszcze okna: WORKSPACE (pamięć robocza), gdzie mamy podgląd na zmienne załadowane w danym momencie do pamięci i
DOCUMENTATION (help)-z plikami pomocy: składnia, funkcje standardowe etc.
Po uruchomieniu Octave należy w górnym menu wejść do opcji WINDOW i wybrać (optaszkować): SHOW EDITOR, SHOW COMMAND WINDOW, SHOW WORKSPACE, SHOW DOCUMENTATION (inne można otworzyć wg uznania) i ustawić je wg własnego wyboru.

Okno EDITOR służy do pisania i uruchamiania skryptu.
W oknie COMMAND WINDOW można zobaczyć wypisane wyniki wykonanego skryptu. Dodatkowo w tym oknie można: wydać komendę/ENTER/wynik.
Jeżeli będziemy rysować wykresy (polecenie plot) to będzie otwierać się okno FIGURE_nr.

Skrypt jest to plik z kodem Octave/Matlab.
Zapisujemy go z rozszerzeniem m ( np. nazwa.m) w aktualnym katalogu.
Wszystkie nazwy (pliku, zmiennych etc) muszą zaczynać się od litery (używamy tylko liter podstawowych-bez polskich: ą,ę,ó,ś,ł,ż,ź,ć,ń) i mogą składać się z liter (podstawowych) małych/dużych, cyfr, symbolu podkreślenia („_”).

Pracując w EDITORze korzystamy z jego menu lub paska narzędziowego (m.in):
FILE/NEW SCRIPT (otwarcie pustego skryptu)
FILE/ OPEN (otwarcie istniejącego skryptu z dysku)
RUN/ SAVE FILE AND RUN (zapisanie za pierwszym razem pod nową nazwą lub nadpisanie istniejącego skryptu i uruchomienie go).

OCTAVE rozróżnia małe i duże litery (ale nie w nazwach plików).
Instrukcja zakończona średnikiem nie wypisuje się w COMMAND WINDOW (ale oczywiście wykonuje).